Vakna upp och varva ner med rätt ljus

Din dagliga ljusexponering har en avgörande betydelse för hur du sover. Med en bättre förståelse för det viktiga sambandet mellan ljus och sömn kan du vidta rätt åtgärder för att förbättra sömnkvaliteten på natten.

Så påverkas sömnen av ljus

Ljus är förmodligen den viktigaste yttre faktorn som påverkar sömnen. När det är ljust känner du dig naturligt vaken och när det är mörkt känner du dig naturligt trött. Det innebär att ju mörkare det är i sovrummet, desto bättre kommer du att sova. Det beror på att totalt mörker under natten signalerar att det är dags att sova, samtidigt som det minskar eventuella distraktioner och störningar när du sover. Att sova med ljuset tänt kan göra sömnen mer fragmenterad, störa dina sömncykler och försämra sömnkvaliteten.

 

Ljuset spelar också en central roll i att reglera dygnsrytmen och produktionen av sömnhormonet melatonin. Se till att få rikligt med naturligt solljus under dagen, särskilt tidigt på morgonen. Det får dig på gott humör och ger dig en energiboost som hjälper till att justera din kroppsklocka. Kom bara ihåg att använda solglasögon sent på eftermiddagen och på sommarkvällarna för att inte störa sömnen.

Vakna med ljus

Det kan vara svårt att vakna på morgonen, särskilt om du har sovit dåligt under natten. Med rätt belysning blir det mycket lättare. Philips Wake-Up Light väcker dig varsamt med ljusterapi och ljud. Med inspiration från naturens soluppgång ökar ljuset gradvis från mjukt morgonrött till orange, tills rummet är fyllt av ett starkt gult ljus. Detta stimulerar kroppen att vakna naturligt.

Philips Wake-up Light

Varva ner med ljus

Exponering för starkt artificiellt ljus de sista timmarna innan du går till sängs kan dämpa melatoninnivåerna, vilket gör det mycket svårt att somna och sova ut under natten. Därför ska du undvika starkt ljus på kvällen och välja en mjukare belysning för att inte störa din kroppsklocka. Det varmt vita eller gulaktiga ljuset från Philips Hue System hjälper kroppen att varva ner och slappna av, hur tuff dagen än har varit.

 

Förhoppningsvis kan några enkla justeringar av belysningen i ditt hem hjälpa dig att varva ner, sova bättre och vakna utvilad.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP