Vakna och släpp in ljuset

Har du svårt att komma upp på morgonen? Du är inte ensam. Goda sömnvanor och naturligt solljus kan hjälpa dig att vakna och få dig att känna dig pigg och laddad inför den kommande dagen.

Håll dig till ditt sömnschema

Vi börjar med det självklara. Om du inte får tillräckligt med sömn är det inte konstigt om du sträcker dig efter snooze-knappen när du vaknar på morgonen. Att skapa regelbundna sömnvanor som ger dig en bra sömnkvalitet kan vara lika viktigt som antalet timmar du sover. Försök att gå och lägga dig och gå upp vid samma tid varje dag, även på helgerna. Kroppen kommer att tacka dig!

Man riding bike by ocean

Släpp in morgonljuset

Exponering för alla sorters dagsljus är en mycket viktig faktor när det gäller att reglera sömnmönster, men det är något särskilt med morgonljuset. Att få den viktiga ljusexponeringen direkt på morgonen hjälper dig att känna dig mer vaken, både i stunden och under resten av dagen. Därför är det alltid en bra idé att gå ut och få lite solljus, frisk luft och motion, helst inom en timme efter att du har stigit upp.

Tips för en piggare start på dagen

  • Ät en näringsrik frukost så får ditt morgonhumör ett rejält lyft.
  • Ta en rask promenad eller cykla till jobbet.
  • Viktigast av allt: se till att du får så mycket av det magiska morgonljuset som möjligt.

Vetenskaplig bakgrund

Morgonen är den bästa tiden att ställa in dygnsrytmen för de närmaste 24 timmarna, oavsett hur natten har varit. Hjärnan reagerar på exponeringen för morgonljus och drar ner på melatoninfrisättningen. Morgonljuset signalerar också till hjärnan att frigöra kortisol, som gör att du känner dig mer vaken.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP