Uppe med tuppen, nattuggla eller mitt emellan?

Är morgonen din bästa tid på dagen, eller hör du till dem som trivs bäst efter mörkrets inbrott och har svårt att vakna i gryningen? De flesta av oss är varken nattugglor eller morgonpigga utan någonting mitt emellan.

När vi pratar om morgonpigga människor och nattugglor så handlar det om vår individuella dygnsrytm. Vilka tider på dygnet vi helst vill sova och vara vakna varierar från person till person. Men om man nu vill dela in människor i kategorier så menar vi att det borde finnas tre sorter istället för två:

Morgonpigga

Om du känner dig trött tidigt på kvällen och börjar längta efter att gå och lägga dig runt klockan 21–22 så hör du förmodligen till de morgonpigga – något som bara en liten del av befolkningen kan göra anspråk på.

Nattugglor

Om du däremot känner dig pigg hela kvällen, går och lägger dig efter midnatt och sover till frampå förmiddagen tillhör du en annan liten och exklusiv flock – nämligen nattugglorna.

Mitt emellan

Om du varken är morgonpigg eller nattuggla utan någonstans mitt emellan, som de flesta av oss, så går du förmodligen och lägger dig runt klockan 22.30–23.30 och går upp runt 06.30–07.30.

 

Vilken kategori du tillhör kan ändras med åren. Med åldern förändras våra sömnmönster, vilket kan göra att den individuella dygnsrytmen blir lite annorlunda. När man blir äldre tenderar man att somna tidigare och även vakna lite tidigare. Därför kan du alltså vara en nattuggla i ungdomen och hamna någonstans mitt emellan som pensionär.

Väckningshjälp för nattugglor

Om du tillhör kategorin nattugglor kan morgnarna ofta vara tuffa för dig. Det är inte så konstigt: eftersom du tvingas vakna tidigare än kroppen vill får du för lite sömn och sämre sömnkvalitet.

 

Om du är nattuggla och har väldigt svårt att komma ur sängen på morgonen kan Philips Wake-Up Light vara till hjälp för dig. Den väcker dig med ljusterapi och ljud. Med inspiration från den naturliga soluppgången ökar ljuset gradvis från mjukt morgonrött till orange och sedan gult ljus som fyller hela rummet. När ljuset gradvis förändras och blir starkare stimulerar det kroppen att vakna naturligt.

Nattugglor kan ha det jobbigare på morgonen, men oavsett om du är nattuggla, morgonpigg eller mitt emellan ger det en bra start på dagen att få vakna upp till naturligt ljus och lugnande ljud.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP