Ta dig tid att varva ner

Att varva ner i slutet av dagen kan ha en enorm inverkan på din förmåga att slappna av och somna, liksom på sömnkvaliteten och hälsan och välbefinnandet i allmänhet. Låter det bra? Här får du lite inspiration till en skön kvällsnedvarvning.

Det tar tid att sakta ner

Vi är många som har hektiska scheman och tankar som snurrar. Efter en lång dag kan det vara svårt att varva ner tillräckligt för att få en god natts sömn. Som tur är kan små förbättringar av gamla vanor ge betydande resultat.

När kvällen kommer börjar din kropp att förbereda sig för nattskiftet, där den jobbar med justering, återställning och rengöring. Hjälp kroppen att göra sitt jobb genom att ge dig själv tid att varva ner och slappna av – ju tidigare på kvällen desto bättre.

Skapa rätt miljö för sömn

Förr i tiden styrdes vårt sömnschema av naturligt ljus. Idag kan det starka blåa ljuset från våra skärmar göra det mycket svårare för oss att somna på kvällen. Ett bra tips är att avdigitalisera dina kvällar, liksom att ljusisolera sovrummet. Det krävs en mörk, sval och tyst atmosfär för att vi ska kunna somna och få en god sömnkvalitet under natten.

Sleepacy tea

Några tips för att varva ner i slutet av dagen

  • Stäng av tv:n och lägg undan mobilen.
  • Drick en kopp koffeinfritt örtte istället för kaffe. Att undvika koffein på kvällen har en gynnsam effekt på sömnen.
  • Dämpa belysningen i alla rum och gör det bekvämt för dig.

Vetenskaplig bakgrund

På kvällen sjunker kortisolnivåerna medan melatoninnivåerna stiger. Men om du exponerar dig för blått ljus, t.ex. från tv:n och mobiltelefonen, hämmas melatoninproduktionen och sömncykeln blir störd.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP