Svårt att sova? Räkna får!

Att sluta ögonen och föreställa sig en oändlig rad av identiskt lika får som hoppar över ett staket kan verka lite konstigt. Men det är förmodligen ett av de allra vanligaste råden till den som har svårt att somna. Men varför gör vi det – och funkar det verkligen?

När du räknar långa rader av får som hoppar över staketet en efter en är tanken att hjärnan gradvis ska bli mer och mer uttråkad och så småningom falla i sömn. Den populäraste teorin är att det här påståendet härstammar från medeltidens Storbritannien. Det lär ha varit så att fåraherdar som lät sina hjordar beta på allmän betesmark var tvungna att räkna sina får varje natt innan de gick och lade sig, för att kontrollera att alla var på plats.

Fungerar det?

IJa, det gör det! Däremot behöver det inte vara just får, utan det funkar bra med vad som helst som håller din hjärna borta från distraherande och stressande tankar som gör det svårt att få den viktiga nattsömnen. Att somna ska gå lätt och utan ansträngning. Om du kämpar och börjar tänka för mycket på det kommer du förmodligen att bli liggande och vrida och vända dig i sängen länge.

Vad du kan göra mer

Om du fortfarande är vaken efter 25 minuter, eller om du börjar känna dig orolig för att inte kunna somna: gå upp och gör något annat tills du börjar känna dig sömnig igen. Oron över att inte kunna sova gör det ofta ännu svårare att somna. Prova att läsa en bok, lyssna på musik eller något annat som får dig att känna dig lugn och avslappnad.

 

Om du bara ligger i sängen när du sover eller håller på att somna kommer hjärnan att förknippa sängen med sömn. Om du ligger vaken långa stunder börjar hjärnan istället förknippa sängen med dålig sömn eller med att vara vaken.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP