Sömn och kroppstemperatur

Brukar du växla mellan att svettas och frysa under natten? Du är inte ensam. Att vidta några åtgärder för att hålla en bra kroppstemperatur hela natten är ett enkelt sätt att avsevärt förbättra sömnkvaliteten.

Kroppstemperaturen påverkas av din kroppsklocka, eller dygnsrytm som den också kallas. Den får dig att känna dig sömnig på kvällen och pigg på morgonen. Kroppstemperaturen stiger gradvis under dagen och når sin högsta nivå sent på eftermiddagen, då de flesta människor känner sig som mest aktiva.

Under natten sjunker kroppens kärntemperatur med 1–2 grader, vilket hjälper dig att bli sömnig. Om du har det svalt i sovrummet blir det lättare för kroppen att hålla en gynnsam kroppstemperatur under hela natten. Någonstans mellan 15 och 21 grader Celsius rekommenderas.

Vad du kan göra mer?

Var inte orolig – du kan genomföra stora förbättringar i sovrummet med väldigt liten ansträngning. Till exempel kan något så enkelt som att behålla strumporna på under natten hjälpa kroppens temperaturreglering att fungera mer effektivt. Våra mjuka och bekväma sovstrumpor skapar den rätta myskänslan direkt.

Bed at night

Att välja lakan och täcke som passar dig är kanske det allra viktigaste för att hålla en idealisk kroppstemperatur under hela natten. Våra täcken och lakan finns i versionerna sval, balanserad och varm för att du ska kunna hitta just den sort som passar dig bäst. Täcket har enbart dunfyllning, vilket gör det extra lätt, mjukt och fluffigt, samtidigt som täcket andas. Dunet fångar luftfickor som i sin tur tar upp värmen från kroppen och ger dig den komfort och isolering du behöver.

Genom att hitta ett sätt att se till att du håller en lagom kroppstemperatur under hela natten kan du avsevärt förbättra sömnkvaliteten, och dessutom blir det lättare att somna.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP