Så sover du bättre när du är sjuk

När du är sjuk och har dåligt med energi är det avgörande för återhämtningen att få ordentligt med sömn. Genom att vila mycket hjälper du immunförsvaret att bekämpa sjukdomen snabbare, så att du snart kan bli dig själv igen.

Att ha svårt att sova när man är sjuk är något som vi alla kan drabbas av ibland. Även om det bara är en vanlig influensa eller en rejäl förkylning kan det vara svårt att sova med huvudvärk, feber eller täppt näsa. Att ligga och vrida och vända dig hela natten hjälper dig inte att få den välbehövliga och läkande sömn du behöver, men här är några tips som kan få dig att må lite bättre.

Några tips för en god natts sömn när du är sjuk

  • En ångande varm dusch kan vara skönt om du har ont i kroppen. Det är också ett bra sätt att varva ner och koppla av innan du kryper ner i sängen.
  • Om du har ont i halsen kan en kopp koffeinfritt örtte med honung kännas lenande. Prova vårt rogivande kamomillte.
  • Fler kuddar! Att höja upp huvudet lite kan hjälpa om du är täppt i näsan och minskar trycket i huvudet.
  • En luftrenare kan också hjälpa dig att bli frisk snabbare. Att andas friskare luft förbättrar sömnkvaliteten, vilket i sin tur underlättar återhämtningen. Luftrenaren Aeris Aair Lite eliminerar faktiskt över 99,5 procent av föroreningarna i inomhusluften. Den hjälper också till att ta kål på luftburna virus.

 

Glöm inte heller dina andra goda sömnvanor: håll sovrummet svalt, tyst och mörkt för att återhämta dig så snabbt som möjligt. Varför inte testa? Vi hoppas att du snart kryar på dig.

 

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP