Så kan du förbättra din sömnkvalitet

Sömnen är otroligt viktig för att vi ska hålla oss friska – både fysiskt och psykiskt. Fördelarna är helt uppenbara. Ändå får en tredjedel av världens befolkning inte tillräckligt med kvalitetssömn. Får du det?

Hur mycket sömn behöver man?

En sak är säker: det händer fantastiska saker medan vi sover. Tyvärr har många av oss sömnproblem, vilket innebär att vi inte får tillräckligt mycket sömn.

Enligt experterna bör vuxna sträva efter att få omkring 7–9 timmars sömn per natt. Men det viktiga är inte bara antalet timmar du sover, utan också att skapa goda sömnvanor så att du kan gå igenom alla sömnstadierna under natten.

De fyra sömnstadierna

Sömnen delas traditionellt in i fyra kategorier: vakentid, ytlig sömn, djupsömn och REM-sömn. Var och en av dem fyller en viktig funktion för att upprätthålla vår fysiska och psykiska hälsa. För att få rätt sömnkvalitet under natten måste du därför gå igenom alla stadierna.

 

En tumregel för vuxna är att man behöver 50 procent ytlig sömn, 20 procent djupsömn, 20 procent REM-sömn och 10 procent vakentid. Men oroa dig inte: din kropp tar hand om allt det där om du bara ger den rätt förutsättningar.

Några tips för bättre sömn

  • Gå till sängs vid samma tid varje kväll så att du inte missar något av de viktiga sömnstadierna.
  • Gör en ljusdetox i sovrummet med hjälp av mörkläggningsgardiner och täck över eventuella elektroniska ljuspunkter.
  • En bra säng som ger ergonomiskt stöd och hjälper dig att hålla rätt temperatur gör att du känner dig bekväm och blir mindre benägen att vakna under natten.

Vetenskaplig bakgrund

Vi befinner oss alltid i något av följande två lägen: vilo- och matsmältningsläge (”rest-and-digest”) eller kamp- och flyktläge (”fight-or-flight”). För att du ska kunna somna när du går och lägger dig, eller när du vaknar under natten, måste du vara i vilo- och matsmältningsläge. När du är i kamp- och flyktläge är kortisol- och adrenalinnivåerna höga, vilket påverkar sömnkvaliteten.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP