Så hjälper träningen dig att somna

Att träna och motionera kan göra dig både friskare, gladare och starkare – men kan det dessutom hjälpa dig att somna? Absolut! Här får du veta varför.

Att gå en powerwalk eller cykla bara 30 minuter om dagen 5 dagar i veckan kan förbättra din sömnkvalitet och förmåga att somna.

När du är fysiskt aktiv förbrukar kroppen energi, vilket gör att du känner dig tröttare och mer redo för vila när kvällen kommer. Det hjälper dig att sova bättre, helt enkelt för att din kropp behöver mer sömn för att återhämta sig efter träningen och bli bättre, snabbare och starkare. Det är också bevisat att motion förbättrar den totala sömnkvaliteten genom att fördjupa varje sömnfas som kroppen går igenom under natten.

Motion sätter dessutom igång vissa ångestdämpande processer i kroppen, vilket gör att du blir mer motståndskraftig mot stress och oro innan du går och lägger dig, något som också förbättrar förmågan att somna och den totala sömnkvaliteten.

Woman reaching for her toes

Hur mycket motion?

Ju mer desto bättre gäller till en viss gräns, i synnerhet om du har ett jobb som innebär att du sitter mycket. Däremot är det inte bra att stressa kroppen med överdrivet mycket motion och träning. Överträning och oförmåga att återhämta sig mellan träningspassen är i sig en orsak till dålig sömn.

 

Idealet är därför att få tillräckligt med motion för att du ska känna dig pigg under dagen, samtidigt som du känner att du kan återhämta dig ordentligt efter dina träningspass. Att träna 2–3 gånger i veckan är en bra början. Om du lyckas hålla igång med det under en 6–8-veckorsperiod bör du börja se vissa förbättringar i dina sömnmönster, för att inte tala om din fysiska och psykiska hälsa.

 

Förhoppningsvis kommer förändringarna att inspirera dig till att fortsätta röra på dig och dra nytta av de fördelar du får av många timmars god sömnkvalitet under natten.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP