Logga ut innan du lägger dig

Blått ljus från våra skärmar omger oss hela tiden och kan försämra sömnkvaliteten och även leda till sömnlöshet.

Har du någon gång upplevt att det har varit svårt att somna efter att du har sett en film? Eller har du haft svårt att varva ner efter att ha bläddrat igenom ditt flöde på sociala medier? Sömnlöshet orsakas ofta av blått ljus som avges av elektronik som tv-apparater, datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Detta beror på att hjärnan har svårt att skilja mellan naturligt dagsljus och skärmljus.

Kroppsklockan hamnar i osynk

Din dygnsrytm, eller kroppsklockan som den också kallas, reagerar på ljus och reglerar känslan av att vara sömnig eller pigg under en 24-timmarsperiod. När ljuset minskar (på kvällen) signalerar det till hjärnan att utsöndra hormonet melatonin. Detta hormon gör att du känner dig sömnig och får dig så småningom att somna. När du tillför blått ljus från skärmen på datorn eller smarttelefonen uppstår det förvirring i dygnsrytmen och det utsöndras inte tillräckligt med melatonin för att kroppen ska slappna av ordentligt.

 

Därför är det viktigt att du begränsar din exponering för blått ljus de sista timmarna innan du går och lägger dig. Att ta bort alla skärmar är kanske inte så lätt för de flesta, men här är några förslag på hur du kan minska skärmtiden, eller åtminstone minska effekten av det blåa ljuset.

Dra ner ljusstyrkan och använd glasögon med blåljusfilter

Om du väldigt gärna vill titta på tv eller använda mobilen på kvällen bör du åtminstone tänka på att sänka ljusstyrkan på skärmen. Se också till att du har enheten minst 30 cm från dina ögon. Ett annat bra tips är att använda glasögon med blåljusfilter. Det är ett mycket effektivt sätt att förbättra sömnkvaliteten och humöret. De här skärmglasögonen från Izipizi skyddar ögonen genom att filtrera bort 40 procent av det blåa ljuset från elektroniska skärmar.

Skaffa en mobillåda

Ärligt talat: de flesta gångerna när du kollar mobilen på kvällen så är det förmodligen mest av slentrian och inte för att det absolut inte kan vänta. Kanske dags att göra sig av med den ovanan? Om du känner att du brister lite i självdisciplin så kan det vara en bra idé att skaffa en mobillåda. Lägg undan telefonen i lådan och låt den ligga där över natten så att du får ett lugnt och skärmfritt sovrum.

Mobile box on night stand

Om du väljer att lägga undan telefonen på kvällen så kan det vara bra att istället ha en anteckningsbok och en kalender till hands. Särskilt om du är en av dem som plötsligt brukar komma på en massa saker du måste göra när du redan har gått och lagt dig. Skriv ner allt som dyker upp, så att du slipper ligga vaken och tänka på det.

Oavsett hur du väljer att lägga upp det hela så önskar vi dig lycka till med utloggningen!

 

God natt och sov gott.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP