Kan sömnen stärka immunförsvaret?

Om du skulle behöva ytterligare en anledning att börja prioritera din sömn kanske du får den nu: sömnen stärker immunförsvaret och hjälper dig att hålla dig frisk.

Att få tillräckligt med kvalitetssömn på natten är viktigt, inte bara för att hålla sig vaken och utvilad, utan också för att immunförsvaret ska fungera fullt ut. Immunförsvaret är kroppens eget försvar mot skadliga bakterier och virus. Det finns ett starkt samband mellan att få tillräckligt med kvalitetssömn på natten och att bibehålla ett starkt immunförsvar.

Sömnen och immunförsvaret

När vi sover utsöndrar immunförsvaret små proteiner som kallas cytokiner. De hjälper kroppen att avvärja infektioner och inflammationer och håller oss friska. När man sover för lite bildar kroppen färre cytokiner, vilket försvagar denna viktiga försvarsbarriär. Vid sömnbrist minskar också antalet antikroppar som kroppen producerar för att bekämpa infektioner. Om du inte får tillräckligt med sömn blir du alltså mer mottaglig för sjukdomar. De flesta friska vuxna behöver 7–9 timmars sömn på natten för att gå igenom alla viktiga sömnfaser och uppnå en god sömnkvalitet. Typiska tecken på god sömnkvalitet är att man somnar inom 10–15 minuter, vaknar högst en gång per natt och sover omkring 90 procent av den tid man tillbringar i sängen.

 

En av de bästa sakerna du kan göra för att stärka ditt immunförsvar är alltså att sova. Om du ändå blir sjuk kan du hjälpa immunförsvaret att bekämpa sjukdomen snabbare genom att vila mycket.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP