Hur mycket behöver barnen sova?

Tillräckligt med sömn är så klart viktigt för att dina barn ska hålla sig friska och må bra, men vet du hur mycket sömn de faktiskt behöver?

Ju yngre barnen är, desto mer sömn behöver de. Enligt den brittiska hälsomyndigheten NHS behöver barn i olika åldrar sova ungefär det antal timmar som anges nedan (inklusive tupplurar).

Spädbarn 4–12 månader

Småbarn 1–2 år

Barn 3–5 år

Barn 6–12 år

Tonåringar 13–18 år

12-16 timmar

11-14 timmar

10-13 timmar

9-12 timmar

8-10 timmar

Därför är sömn är så viktigt för barn

De flesta föräldrar vet nog vad sömnbrist kan göra med barnens humör, men det är det minsta problemet. Barn behöver sömn för att växa och hålla sig friska, både fysiskt och psykiskt. Precis som vuxna behöver de få tillräckligt mycket sömn för att deras kroppar ska få den vila de behöver för att kunna reparera sig själva. Sömnen är avgörande för att reglera immunförsvaret, vilket gör att barn som får tillräckligt med sömn är mindre mottagliga för sjukdomar.

Sömn underlättar också inlärning. Tillräckligt med sömn gör att barnen kan hålla sig på alerten, vara uppmärksamma och lära sig saker bättre. Dålig sömn å andra sidan kan försämra förmågan att fokusera och lära.

Kids bed with cuddle toys

Vad du kan göra

Alla vet att det inte alltid är så lätt att få barnen i säng tidigt. Men att införa en del goda vanor på ett tidigt stadium lönar sig i längden, och kan göra att du får lite mer sömn själv också.

Försök i möjligaste mån att följa ett konsekvent schema och avsätt alltid tid för nedvarvning före läggdags. Att vara konsekvent är det allra viktigaste. Barnen bör gå och lägga sig vid samma tid varje kväll och gå upp vid ungefär samma tid varje morgon. Detta blir förmodligen svårare att hålla fast vid under helger och lov, men försök att följa schemat så mycket som möjligt. Vid särskilda tillfällen, till exempel när det är dags för skolstart efter ett långt sommarlov, är det bra att avsätta någon vecka för att låta barnen gradvis återgå till tidiga morgonrutiner.

Se till att barnens sovrum är mörkt, tyst och skärmfritt. Sovrummet är en plats för sömn och vila, och det blå ljuset från elektroniska enheter kan göra det svårt att sova.

Mat och motion spelar också en viktig roll. Försök att se till att dina barn får i sig en välbalanserad kost, håller en bra vätskebalans och får mycket motion under dagen.

 

Förhoppningsvis kan dessa tips hjälpa dig och dina barn att få den viktiga nattsömnen!

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP