Hur många gånger vaknar du under natten?

Att vakna på natten är helt normalt och naturligt, men om det händer orimligt ofta kan det få stor inverkan på sömnkvaliteten och den psykiska och fysiska hälsan.

Det är normalt att vakna på natten

Sömnstörningar är korta avbrott i sömnen, och de tenderar att förvärras med åldern. Barn och tonåringar upplever normalt mindre störd sömn än äldre vuxna. Ungefär vid 30-årsåldern börjar de flesta vakna åtminstone en gång per natt. När du är i 50–60-årsåldern vaknar du förmodligen 2–3 gånger per natt. Varje gång du vaknar måste du försöka somna om. Med åldern får man oftast mer att oroa sig för, vilket orsakar stress och kan göra det svårare att somna om snabbt.

Allt detta är helt normalt. En del människor tenderar dock att vakna mycket ofta under natten. Sådana sömnstörningar påverkar livskvaliteten allvarligt och gör att man känner sig trött och irriterad nästa dag.

Varför vaknar du ofta?

Att vakna på natten är alltså normalt. Det som avgör om det är ett problem eller inte är hur ofta det händer och vad orsaken är. Om du tenderar att vakna ofta är det ett tydligt tecken på att du kan vara stressad. Men sovrumsmiljön, ett oregelbundet sömnschema eller dåliga sömnvanor kan också spela in. En del människor brukar faktiskt också vakna oftare vid fullmåne.

Bed at night

Vad du kan göra

Det finns många saker du kan göra för att komma till rätta med problemet. För det första: om du känner dig stressad måste du hitta ett sätt att lugna ner dig. Kanske behöver du bara avsätta lite extra tid för nedvarvning på kvällen? Alternativt kan du behöva skaffa dig redskap för mer seriös stresshantering och lära dig några nya avslappningstekniker. Se också över din sovrumsmiljö – får du in för mycket ljus eller ljud, och är temperaturen rätt? Om du ligger obekvämt, fryser eller är för varm kan du behöva byta sängkläder eller madrass. Om du inte har det bekvämt när du ligger i sängen kommer du sannolikt att fortsätta vakna på natten.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP