Hur länge ska man sova?

Sömn är helt avgörande för ett hälsosamt och lyckligt liv – det är ett faktum! Men många av oss får inte den sömn vi behöver. Hur är det för dig?

Hur mycket sömn är tillräckligt?

Sömntid är den tid du faktiskt sover, inte bara den tid du tillbringar i sängen under natten: alltså från det att du somnar tills du vaknar. Vuxna behöver 7–9 timmars sömn per natt för bästa hälsa och välbefinnande. Spädbarn, barn och tonåringar behöver ännu mer sömn för att kunna växa och utvecklas.

En kort sömntid definieras som mindre än 7 timmars sömn. Om du sover mindre än så försämras kroppens förmåga att fungera på många sätt – både fysiskt och psykiskt.

Sunlight going through blinds

Varför sover vi inte tillräckligt?

Vissa sover för lite för att de inte kan sova, andra för att de inte vet hur man gör. Och för de allra flesta av oss beror det på att vi prioriterar bort sömnen för ännu en tv-serie eller vårt Instagram-flöde. De tekniska framsteg som gjort det möjligt för oss att arbeta och roa oss var som helst och när som helst på dygnet har definitivt också haft betydelse för att den genomsnittliga sömntiden har minskat över tid. Det blåa ljuset från alla våra skärmar hämmar också produktionen av sömnhormonet melatonin, vilket gör det mycket svårare att somna och fortsätta sova.

Vad kan du göra?

Börja prioritera din sömn genom att införa några goda sömnvanor. Att hålla ett regelbundet sömnschema, avdigitalisera dina kvällar och ljussäkra sovrummet är några saker som kan hjälpa dig att få tillräckligt många timmars sömn för att hinna gå igenom alla de viktiga sömnstadierna under natten.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP