Hur lång tid ska det ta att somna?

Brukar du ligga och vrida och vända dig i sängen länge – eller hör du till dem som slocknar direkt? Faktum är att ingetdera är något gott tecken!

Hur lång tid ska det ta?

Tiden det bör ta att gå från att vara helt vaken till att sova kallas sömnlatens. Den varierar från person till person, men det ska helst inte ta för lång tid att somna. Men att somna direkt är faktiskt inte heller särskilt bra. Den idealiska tiden för insomning efter att man släckt sänglampan är 10–15 minuter. En bra sömnlatens är en indikator på den mängd kvalitetssömn du får.

Varför dröjer det länge innan du somnar?

Många har svårt att somna på kvällen, och den främsta orsaken är stress. Stress aktiverar det sympatiska nervsystemet, vilket orsakar ökad adrenalinnivå och puls samt högt blodtryck som håller dig pigg och vaken.

 

Överexponering för skärmar på kvällen kan också spela en roll. Många av oss tar till och med mobilen med oss i sängen på kvällen. Den blå ljusexponeringen och spänningen gör det svårt att koppla av och somna. Forskning visar att en enda timmes skärmtid innan du sover påverkar sömnförmågan och sömnkvaliteten under de följande tre timmarna.

Varför somnar du direkt?

Om du somnar så snart du sluter ögonen, eller inom de första 5 minuterna, är det ett tecken på att du inte sover tillräckligt. I så fall har du förmodligen byggt upp en sömnskuld på grund av sömnbrist, och du bör prioritera att få lite mer kvalitetssömn om nätterna. Andra tecken på att du har en sömnskuld kan vara trötthet, humörsvängningar, koncentrationssvårigheter och försvagat immunförsvar.

Vad kan du göra?

Om du har en lång sömnlatens kan stresshantering vara nyckeln till en god natts sömn. Utöver att ha en balanserad kosthållning och motionera regelbundet under hela veckan är det också viktigt med en hälsosam balans mellan arbete och privatliv. Sluta använda skärmar på kvällen och försök hitta några nya avslappningstekniker. Att dricka dagens sista kopp kaffe (eller annan dryck med koffein) minst 4–6 timmar före läggdags är också en bra strategi.

 

Om du fortfarande är vaken efter 20 minuter i sängen ska du gå upp och göra något avkopplande som att sitta och läsa i ett svagt upplyst rum. När du börjar känna dig sömnig kan du gå och lägga dig igen och göra ett nytt försök att somna. Ju mer stressad du blir över att ligga vaken, desto svårare blir det att somna. Om du däremot somnar direkt behöver du prioritera sömnen för att få in några fler timmar per natt. Försök också att justera dina sömnvanor så att du skapar en miljö som är mer gynnsam för sömn.

More Sleep Knowledge


WAKE UP

ASLEEP

SLEEP HEALTH

SLEEP ROUTINES

SLEEP SCIENCE

WAKE UP

FALL ASLEEP

SLEEP ROUTINES

SLEEP HEALTH

SLEEP SCIENCE