Hur bra tror du att du sover?

Att få rätt sömnkvalitet på natten är viktigt för att bli utvilad, hålla sig frisk och må bra, men hur mäter man sömnkvaliteten?

Vad är sömnkvalitet?

Att mäta hur bra man sover är ganska svårt eftersom det är väldigt subjektivt. Din egen upplevelse av din sömnkvalitet handlar om hur bra du tror att du sover och hur utvilad du känner dig när du vaknar på morgonen och under resten av dagen.

 

Parametrar som sömntid och sömneffektivitet, sömnlatens (hur lång tid det tar för dig att somna) och sömnstörningar (avbrott i sömnen) kan samtidigt vara bra indikatorer på den totala sömnkvaliteten.

Indikatorer för god sömnkvalitet

  • Du somnar strax efter att du lagt dig, helst inom 10–15 minuter.
  • Du sover omkring 90 procent av den tid du tillbringar i sängen.
  • Du får sova 7–9 timmar per natt och vaknar normalt högst en gång.
  • Om du vaknar somnar du om snabbt.
  • Du känner dig utvilad och pigg när du vaknar och upplever ingen överdriven sömnighet under dagen.
Open water swimming

Vad kan man göra för att förbättra dålig sömnkvalitet?

Om din sömnkvalitet är låg kan det påverka vardagen på många sätt. Men oroa dig inte – det finns många saker du kan göra för att komma till rätta med problemet.

 

Först och främst ska du ta en titt på din säng. Känner du dig avslappnad och bekväm i kroppen under hela natten? Med en säng som ger ergonomiskt stöd och hjälper kroppen att hålla rätt temperatur minskar risken för att du vaknar i onödan. Försök att hålla dig till ett regelbundet sömnschema varje dag i veckan, även på helgerna, så att du inte missar någon av de viktiga sömnfaserna. Begränsa din exponering för blått ljus de sista timmarna innan du går till sängs, och gör en ljusdetox i sovrummet genom att sätta upp mörkläggningsgardiner och täcka över eventuella små elektroniska ljuspunkter.

 

Att införa några bra rutiner kring läggdags kan förhoppningsvis hjälpa dig att få den viktiga sömnkvaliteten under natten.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP