Därför kan drömmar vara terapeutiska

Sömnen är oerhört viktigt för ditt allmänna välbefinnande, men hur är det med drömmarna? Är de bara en bieffekt av att vi sover, eller fyller de någon funktion?

Nattlig terapi

När hände det senast att du vaknade mitt i en härlig dröm? Visst kändes det bra? Och även om du inte minns dina drömmar på morgonen har de en särskild funktion som är viktig för ditt välbefinnande.

 

Drömmar betraktades länge som ett ganska obetydligt fenomen som oftast inträffade under REM-sömnen. Idag vet vi att drömmar kan vara terapeutiska och spela en roll i att skydda vår emotionella och psykiska hälsa.

Obehagliga minnen kan blekna

Drömmar under REM-sömn har två huvudmål:

  • Att bearbeta relevanta erfarenheter för att komma ihåg dem och sätta dem i ett sammanhang.
  • Att lindra obehagliga minnen. Genom att återuppleva de negativa upplevelserna och känslorna i den säkra och stressfria miljön i drömmen kan en terapeutisk effekt uppnås.

Låter det för bra för att vara sant? Prova att tänka tillbaka på ett starkt, negativt minne som du har. Lägg märke till hur dina känslor inför upplevelsen har minskat avsevärt i intensitet med tiden. Du har inte glömt händelsen, men en del av den känslomässiga smärtan är förmodligen borta. Det är det som händer när vi drömmer – våra negativa upplevelser bearbetas. Så om det händer något jobbigt ska du se till att sova ordentligt. Det känns alltid lite bättre när man vaknar efter en god natts sömn.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP