Därför är sömnen nyckeln till att komma i bättre form

Ju mer man tränar, i desto bättre form blir man – eller? Det stämmer till viss del, men vad du gör utanför gymmet – vad du äter och dricker, och särskilt hur du sover – har lika stor betydelse.

Du har förmodligen fått höra att ju hårdare du jobbar och ju mer du svettas, desto bättre blir dina resultat. Men glöm inte det allra viktigaste när det gäller att träna och nå resultat – din förmåga att återhämta dig. Det är faktiskt så att du måste sova för att träningen ska ha effekt.

Vila och återhämtning

Du kanske tror att du kommer i bättre form medan du tränar, men det stämmer inte – under träningspasset blir kroppen i själva verket svagare! Det är först efteråt, under återhämtningsprocessen, som du blir starkare och snabbare. Det är då din kropp börjar reparera sig själv och se till att den blir starkare och bättre än innan. Men det sker bara om du låter kroppen få chansen att genomföra en optimal återhämtningsprocess!

 

Optimal återhämtning sker när du äter hälsosam, näringsrik mat i kombination med lätt motion och så lite stress som möjligt. Och inte minst: ser till att få dina 7–9 timmar av god sömn under natten.

Elitidrottare och alla vi andra

Elitidrottare kan träna hårt eftersom de också avsätter tid för återhämtning. Deras liv kretsar kring träning, mat och sömn. För de flesta av oss är träning däremot bara en liten del av våra liv. När vi är klara på gymmet kan vi inte lägga oss ner och vila – vi måste istället springa till nästa möte, hämta barnen, göra ärenden eller gå till jobbet. Vi har heller inte alltid tid att laga näringsrik, hälsosam mat. Och du: det är helt normalt! Kom bara ihåg att lyssna på din kropp och respektera att hektiska dagar, stress, dålig kost och sömnbrist direkt påverkar din förmåga att prestera och ha kul på gymmet.

Kör inte för hårt

Var snäll mot dig själv genom att äta bra, minimera stressen i vardagen och, viktigast av allt: respektera sömnen. När du sover går kroppen in i återhämtningsläge. Minskad sömnmängd och sömnkvalitet har direkt inverkan på din förmåga till återhämtning och prestation.

 

Fokusera på sömn, minskad stress, näring och träning. I den ordningen. Så om det händer att du funderar på om du ska klämma in ett extra träningspass på morgonen eller satsa på att få en timmes extra sömn istället – prioritera sömnen.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP