Bättre bebissömn

Om du är nybliven förälder drömmer du förmodligen om lugnare och vilsammare nätter. Tyvärr finns det ingen patentlösning för orolig sömn hos spädbarn, men vi har några tips.

Vi vet alla att sömn är mycket viktigt för barnets utveckling och hälsa. Vissa barn sover mycket, andra inte. En del sover långa perioder och andra kortare stunder. Ditt nyfödda barn kommer att utveckla sitt eget mönster av sömn och vakenhet, men du kan hjälpa till genom att lära ditt barn skillnaden mellan natt och dag.

Har småbarn en dygnsrytm?

Nyfödda barn utvecklar sin egen kroppsklocka, eller dygnsrytm som den också kallas, direkt efter födseln, men det tar tid innan den synkroniseras. Detta sker gradvis under de första 3 månaderna och börjar ta form på allvar när barnet fyller 9 månader.

Alldeles i början styrs sömnen mestadels av barnets ätmönster, vilket kan göra att sömnschemat blir oregelbundet.

Hjälp ditt barn att etablera en hälsosam dygnsrytm genom att se till att barnet får naturligt dagsljus och stimulering under dagen. Men glöm inte att barnets känsliga hud och ögon alltid måste skyddas från starkt solljus. Försök också att undvika att exponera barnet för blått ljus från dina skärmar på kvällen och under natten. Barnet kommer då gradvis att lära sig att dagen är till för lek och natten för sömn.

Hjälp ditt barn att sova gott

Förmodligen visar barnet själv när det är läggdags genom att kinka, gäspa eller gnugga sig i ögonen. Du kan försöka använda dig av dessa signaler för att upprätta ett regelbundet sömnschema under dagen. Detta hjälper ditt barn att sova bättre även på natten.

Precis som du själv behöver ditt barn få bra vanor kring läggdags för att varva ner i slutet av dagen. För mycket spänning och aktivitet strax före läggdags kan göra att ditt trötta barn piggnar till igen. Försök att skapa en lugnande atmosfär och följ samma vanor vid läggdags varje kväll.

Woman bathing with her baby

Några tips för att varva ner med ditt barn

  • Läs en godnattsaga eller sjung en vaggvisa.
  • Skapa en tyst och stillsam miljö och dämpa belysningen. Om det behövs en nattlampa ska du välja en med rött ljus.
  • Släpp in lite frisk luft och vrid ner värmen ett snäpp.

Nyfödda barn sover sällan hela natten, men om du försöker införa ett regelbundet schema och goda vanor kring läggdags kan du förhoppningsvis se framsteg för varje dag som går.

Mer sömnkunskap


SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP

FALL ASLEEP

RUTINER

WAKE UP

SÖMNHÄLSA

SÖMNVETENSKAP


ASLEEP

RUTINER

WAKE UP